البحث

التفاصيل

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در همایش امت مسلمان در دانشگاه علیکره هند شرکت کرد

الرابط المختصر :

ظفر الاسلام خان عضو اتحادیه اظهار داشت: ما به شورای حکما نیازمندیم و اعضای این شورا باید از میان شخصیت‌های برجسته‌ی سیاسی و دینی امت از جمله اقلیت‌ها انتخاب شوند. مصیبت‌ها و فتنه‌های موجود در جهان اسلام و ناتوانی مسلمانان در برابر نیروهای خارجی ایجاب می‌کند که جریان‌های سیاسی، اجتماعی و دینی امت اسلامی با هم متحد شوند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در همایش اسلامی "امت مسلمان به سوی پیشرفت" که به کوشش دانشگاه اسلامی علیکره درهند برگزار شده بود شرکت کرد. در این همایش دکتر ظفر الاسلام خان عضو اتحادیه و مدیر مرکز پژوهش‌های اسلامی و عربی در دهلی نو به عنوان نماینده‌ی اتحادیه در این همایش شرکت کرد. وی با پیشنهاد "امت نیازمند آشتی سراسری است" در همایش حضور یافت و برای برگزار کنندگان آن آرزوی موفقیت کرد. این عضو اتحادیه هم‌چنین سلام و شادباش اعضای اتحادیه و شخص دکتر قرضاوی رئیس اتحادیه را به حضار ابلاغ کرد. 

دکتر ظفر الاسلام خان در سخنرانی خود در این همایش اظهار داشت: از مدت‌ها پیش این احساس وجود داشت که ما برای آشتی و وحدت اسلامی به چنین همایشی سخت نیازمندیم؛ مایه‌ی خرسندی است که این همایش اکنون در هند که پیش‌قراول دعوت اسلامی به ویژه در نیمه‌ی نخست قرن بیستم بوده است برگزار می‌شود. وضعیت جهان اسلام در طول چند قرن اخیر هیچ گاه به اندازه‌ی دو دهه‌ی گذشته ناگوار نبوده است. از نظر شمار کشورهای مسلمان و تولید ناخالص ملی در پنجاه و هشت کشور اسلامی و تعداد زیاد مسلمان در این کشورها، وضعیت جهان اسلام دست کم بر روی کاغذ نسبت به قرن‌های گذشته بهتر است. علاوه بر آن می‌توان به اقلیت‌های مسلمانی اشاره کرد که در جای جای جهان به ویژه در هندوستان که بزرگ‌ترین اقلیت مسلمان جهان و دومین تجمع اسلامی در معموره را در خود جای داده است زندگی می‌کنند. اما با وجود این جمعیت فراوان و امکانات بی‌سابقه، امروزه بسیاری از مناطق جهان اسلام دستخوش فتنه‌های داخلی و بحران‌های خارجی است. استعمارگران نوین نقشه‌هایی را برای ویرانی و تجزیه‌ی جهان عرب که قلب جهان اسلام است آماده کرده‌اند. بسیاری از ملت‌ها از حکام خود ناراضی هستند و این نارضایتی درجات گوناگونی دارد؛ برخی ملت‌ها همانند ملت سوریه بر ضد حاکمان خود دست به سلاح برده‌اند و این وضعیت زمینه را برای دخالت‌های بیگانگان در کشورهای اسلامی فراهم کرده است و باعث شده است بسیاری از کشورهای اسلامی در برابر بیگانگان سر تسلیم فرود آورند یا این که با آنان هم‌پیمان شوند؛ پیمان‌هایی که هیچ سودی برای امت اسلامی به ارمغان نیاورده است. وی خاطر نشان کرد که بیست و دو کشور عربی نتوانستند اسرائیل را وادار کنند تا به تعهداتی که در سال 1992 در توافقات اوسلو پذیرفته بود عمل کند با این که مفاد این توافق‌نامه کم‌ترین چیزی بود که ملت فلسطین می‌توانست آن را بپذیرد.

این وضعیت ناگوار و ناتوانی امت در برابر نیروهای بیگانه ایجاب می‌کند که جریان‌های سیاسی، اجتماعی و دینی امت اسلامی با هم در سر سازش درآیند؛ در سایه‌ی این سازش است که حکام ما مسؤولیت خود و محدوده‌ی حاکمیت خود را خواهند دانست و از سوی دیگر توده‌ی ملت نیز از تکالیف و حقوق خود در سایه‌ی یک نظام سیاسی و دموکراتیک مبتنی بر شورا آگاه خواهند شد. به دنبال این سازش معاهده‌ای اجتماعی شکل خواهد گرفت که میان حکام و مردم ارتباط برقرار می‌کند به طوری که هر یک از آنها حامی و پیشتیبان دیگری باشند و نیروهای به حاشیه رانده و امکانات انبوه مسلمانان را از حالت رکود به صحنه آورند. اگر چنین سازش بزرگی شکل گیرد، جهان اسلام به نیروی بزرگی تبدیل خواهد شد که بیگانگان نخواهند توانست سرنوشت آن را به بازی بگیرند.

شورای حکما

دکتر ظفر الاسلام خان افزود: برای تحقق این رؤیا ما به شورای حکما نیازمندیم و اعضای آن باید از میان شخصیت‌های برجسته‌ی دینی و سیاسی امت مسلمان از جمله اقلیت‌های مسلمان انتخاب شوند. این شورا قواعد یک معاهده‌ی اجتماعی را که قادر است حکام و مردم را با هم پیوند دهد وضع خواهد کرد. هم‌چنین شورای حکما قواعد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مذاهب و جریا‌ن‌های مختلف اسلامی و پایه و اساس ارتباط با نیروهای خارجی را مشخص خواهد کرد. باید تبلیغات منفی بر ضد هم‌دیگر را متوقف کنیم و از فتاوای تکفیر بر علیه کسانی که با رأی یا مذهب ما مخالفند بپرهیزیم. ما باید بیاموزیم چگونه در کنار هم‌دیگر زندگی کنیم و با وجود اختلافات چگونه حرمت‌های یک‌دیگر را پاس بداریم. شورای حکما در خصوص بهترین راه بهره‌برداری از ثروت‌های اقتصادی و جمعیتی جهان اسلام با حکام اسلامی مشورت خواهد کرد تا جهان اسلام به جای آن که مصرف کننده‌ی صرف کالاها و مجری افکار وارداتی باشد به نیروی علمی و فناوری سترگی تبدیل شود.

 

مسؤولیت دیگر شورای حکما آن است که موضع روشن و قطعی خود را درباره‌ی اتهام "تروریسم اسلامی" مشخص کند؛ در حقیقت اصطلاح تروریسم اسلامی به معنی تجاوز و خروج از دایره‌ی اسلام و مسلمانی است. به همین خاطر در اوایل اسلام وقتی عده‌ای با همین صفت ظهور کردند خوارج نام گرفتند. امت به هیچ وجه چنین کسانی را نپذیرفت و آنان به طور طبیعی از بین رفتند؛ اما افکار نادرست آنان در متن کتاب‌ها باقی ماند. خوارج عصر حاضر تأییدیه‌ی ایدئولوژیک خود را از آرای خوارج صدر اسلام می‌گیرند و ناگزیر باید به همان سرنوشت سلف خود دچار خواهند شد. برای تحقق این هدف امت اسلامی باید دست در دست هم دهند و در این راه به تلاش و تکاپو بپردازند. شورای پیشنهادی حکما منبر مناسبی برای اتخاذ موضع‌ واحد در برابر این مسأله و سایر مسائل اساسی امت اسلامی است.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که همایش مصالحه‌ی اسلامی صدای نیرومندی برای صلح و آشتی باشد و امت را پیرامون هم جمع کند. وی افزود: این پیشنهاد به صورت جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از نشانه‌های اطمینان ما به موفقیت آن، این است که این صدا از هند بلند می‌شود؛ کشوری که گذشته‌ی اسلامی درخشانی را سپری کرده است و به امید پروردگار آینده درخشانی نیز خواهد داشت


: الأوسمة



السابق
قرآننا نور يضيء طريقنا

البحث في الموقع

فروع الاتحاد


عرض الفروع